قصة رائعة حب والم حلقة 9 - 10

الحلقة 9 


دخل آدم من باب الفيلا لقى فريده نايمه ومتغطيه فصعبت عليه عشان الجو برد فصحاها براحه :

آدم: فريده…. فريده

فريده كانت بتحلم حلم جميل وان آدم ماسك ايديها وبيبص في عينيها ………….

فريده:اممممممممممم

آدم:فريده

فريده:آدم .. وحشتني اوي

آدم بصوت عالي شويه:فريده اصحي عشان تنامي جوه

فريده فتحت عينيها لقيت آدم قريب منها اوي:آدم انتي جيت ؟

آدم :ايه اللي نيمك كده؟

فريده:كنت مستنياك

آدم بصلها بحنان:طيب يلا ادخلي نامي كده هتاخدي برد

فريده قامت وشعرها كان مفرود وشكلها جميل اوي ودخلت جوه عشان تنام , وفضل آدم قاعد مكانها ومسك الشال اللي كانت متغطيه بيه وحضنه وفضل يفكر فيها وقال لنفسه:

انتي هتعملي ايه فيه يا فريده……….؟ مينفعش افكر فيكي… انا اكبر منك ب13 سنه , لازم ابعدك عني عشان تعيشي حياتك وسنك, بس يا ترى هقدر اقاومك لغاية امتى؟

وحاول آدم يقضي اغلب اليوم بره البيت عشان يبعد عن فريده وهي مش عارفه تشوفه عشان دراستها وخلصت السنه الدراسيه وجت الاجازه وبرده آدم بيهرب وفريده بقت علطول زعلانه وبطلت تخرج من البيت عشان تحاول تشوفه بس هو كل ما يشوفها يسلم عليها ويدخل المكتب او يخرج من البيت وعمتها حست ان فريده مش سعيده خالص وبطلت تروح النادي وتشوف اصحابها:
سلوى:مالك يا فريده؟ مش بتحرجي مع صحباتك ليه؟
فريده:عادي مش عايزه
سلوى وهي بتهزر:ولا عشان عيد ميلادك قرب؟
فريده:آه صحيح ده يوم الخميس
سلوى:ايه رأيك نعمله في الفيلا ؟
فريده:لا لا مفيش داعي
سلوى:السنه اللي فاتت مرضيناش نعمله عشان كان باباكي لسه متوفي بس السنه ده هنعمله ونعزم كل معارفنا عشان الناس تتعرف عليكي
فريده:بجد مش عايزه
سلوى:انا قلت هنعمله يعني هنعمله وبكه هننزل نشتريلك فستان يجنن عشان كل الناس يشوفوا بنت اخويه اللي زي القمر
فريده ضحكت عشان عمتها متزعلش:ربنا يخليكي ليه, هو عيد ميلاد آدم امتى؟
سلوى:1/1بتسألي ليه؟
فريده:عشان اجيبله هديه
سلوى :ربنا يخليكوا ليعض
فريده ابتسمت وبصت بعيد………………
 

نزلت تاني يوم فريده مع سلوى واتفقوا على التورته والجاتوهات و كل طلبات العيد ميلاد وراحوا يشتروا الفستان فاختارت سلوى فستان لونه دهبي طويل وحمالات وقماشته ناعمه جدا وليه ديل بسيط من ورا ومفتوح من عند الصدرو قاسته فريده وكان شكلها زي القمر و رجعوا البيت شايلين حاجات كتير وبيضحكوا وهما داخلين لقيوا آدم خارج:
سلوى:آدم .. كويس اني شوفتك تعالى شوف جبنا ايه عشان عيد ميلاد فريده

آدم بص لفريده:كل سنه وانتي طيبه
فريده وهي فرحانه: وانت طيب
سلوى:اوعى تكون نسيت عيد ميلادها؟
آدم بص في عينين فريده:عمري ما اقدر اساه
فريده كانت هتطير من السعاده عشان آدم فاكر عيد ميلادها , واستأذن آدم وخرج وفضلت فريده فرحانه لغاية ما دخلت سريرها عشان تنام … وحلمت بآدم بيضحكلها من بعيد ففضلت تضحك وهي نايمه………


الحلقة 10 


يوم عيد ميلاد فريده صحيت بدري وفطرت مع عمتها وابتدوا يجهزوا الفيلا والجنينه عشان العيد ميلاد وبعد ما خلصوا جت ليان وهنا عشان يساعدوا فريده و هي بتلبس و فضلوا قاعدين في الاوضه يتكلموا وفريده بتجهز نفسها وكان فستان ليان لونه احمر وقصير وفستان هنا لونه موف وطويل وكانوا الاتنين شكلهم جميل وبعد ما فريده لبست الفستان وحطت ميك اب دهبي في بيج ولبست صاندال دهبي :
ليان:ايه ده؟ شيك اوي اشترتيه منين ؟
هنا:هتبقي احلى واحده انهارده يا فري
فريده:بجد شكلي حلو
ليان:جدا جدا
هنا:هو مراد هيجي؟
فريده:انا عزمته بس مش عارفه هيجي ولا لأ, اصله بيجهز اوراقه عشان هيسافر خلاص
هنا:لسه مش موافقه تتجوزيه؟
فريده:لأ مش موافقه مراد مش هو الانسان اللي بحلم بيه
هنا: وايه مواصفات الانسان ده بقى ؟
فريده:عايزاه حنين ورقيق ويكون ناضج ويكون…..
هنا:بس بس وهو فين فارس احلامك ده بقى؟
ليان:اوعي تكوني بتحبي من ورانا يا فري؟
فريده:لا ابدا , يلا بقى عشان اعمل شعري الضيوف قربوا يجوا

ونزلت فريده وصاحباتها الساعه 8 عشان يستقبلوا اصحابهم وابتدوا الضيوف يجوا وفضلت فريده عينيها عالباب مستنيه آدم يجي بس هو اتأخر وكانت عايزه تسأل عليه بس كانت مكسوفه وخصوصا ان عمتها كانت قاعده مع مرات عم آدم وبناتها الاتنين وناس تاني من عيلة آدم وفريده راحت سلمت عليهم وبعد كده راحت تسلم على مراد واصحابه.
جنب باب الفيلا كان فيه ترابيزه كبيره اتملت من الهدايا بس فريده كانت مستنيه آدم عشان فرحتها بعيد ميلادها تكمل والساعه عشره قامت فريده عشان تطفي الشمع وكانت بتضحك عشان محدش ياخد باله انها مدايقه وبعد ما اصحابها غنوا طفوا النور وطفت فريده الشمع و غمضت عينيها واتمنت ان آدم يجي بسرعه ولما فتحت عينيها اصحابها فتحوا الانوار لقيت آدم واقف ادامهاو كان لابس بدله لونها اسود وتحتها قميص ابيض مخطط بأسود وحاطط بيرفيوم حلو اوي فراحت عنده :
فريده:أتأخرت ليه؟
آدم ابتسم: كل سنه وانتي طيبه
فريده:وانت طيب
ليان:ازيك يا آدم, ها فين هدية فريده
آدم:الهديه بره الفيلا
وخرجت فريده واصحابها بره الباب لقيوا صندوق احمر كبير جدا ومليان شرايط ساتان بيضا بتلمع ووقفت فريده مش عارفه ايه اللي جوا الصندوق:
ليان :يلا يا فريده شدي الشرايط خلينا نشوف ايه الهديه
فريده قربت وشدت الشرايط الصندوق اتفتح ولقيت جواه عربيه لونها احمر مرسيدس صغيره
ليان وهنا:واااااااااااااااو
مراد:مبروك يا فري
ليان:مش ممكن آدم ده هايل
هنا:مبروك يا فري
فريده راحت لآدم: شكرا يا ىدم بس كده كتير اوي
آدم :مفيش حاجه تكتر عليكي يا فريده
وفضلوا باصيين لبعض وساكتين ومخدوش بالهم من البنت اللي قربت من آدم وخبت عينيه وقالت:
البنت:انا مين؟؟؟؟؟؟؟؟
آدم شال ايد البنت وقال:مش ممكن ازيك يا لانا عامله ايه؟
لانا:وحشتني موت
وحضنت آدم وهو بيضحك وفضلوا يتكلموا مع بعض , فريده فضلت واقفه تتفرج عليهم وكانت عايزه نجري تروح اوضتها بس اصحابها خدوها من ايديها عشان يرقصوا وفضلت فريده عينيها على آدم وهو مشغول بلانااللي كانت لابسه فستان قضير وضيق لونه فضيوشكلها جميل وشعرها طويل واصفر وعاملاه كيرلي وفريده عايزه تعرف مين لانا وايه علاقتها بآدم……




شارك هذا الموضوع

آراء الأعضاء

مواضيع مميزة