شارك هذا الموضوع

3 «مالهمش دعوة بالاقتصاد» يحددون ميزانية المواطن: «المصري يقدر بجنيه ياكل ويشرب»

  • الكاتب MY Dream
  • تاريخ اﻹضافة 2016-10-13
  • مشاهدة 8

في ظل ارتفاع أسعار السلع، وبعد ارتفاع سعر العُملات الأجنبية أمام الجنيه المصري، الذي أدى إلى ارتفاع تكلفة السلع المستوردة، خاصةً أن الحكومة تستورد أكثر من 60% من احتياجتنا من السلع الغذائية، ونحو 75% من المواد الخام ومستلزمات الإنتاج والسلع الوسيطة.

خرج علينا النائب البرلماني، عاطف مخاليف، مؤخرًا ليقول تصريحات: «المواطن المصري يستطيع أنّ يكلف وجبة إفطاره بـ (جنيه واحد)»، وهو ما أثار جدلاً كبيرًا على مواقع التواصل الاجتماعي، ولكن لم تكُن تصريحات «مخاليف» الأولى من نوعها في سياق اقتراحات المسؤولين والشخصيات العامة لـ «ميزانيات» قد تبدو «خزعبلية» يسير عليها المواطن المصري.

«المصري لايت » يرصُد 3 تصريحات تُحدد ميزانية «اقتصادية» للمواطن المصري:

3. «2 جنيه في اليوم»

نتيجة بحث الصور عن الزند

في نوفمبر 2015، قال المستشار أحمد الزند، وزير العدل آنذاك، إن مصر مستهدفة، ولكنها قادرة على حماية نفسها وشعبها من الاعتداءات، ولن تستسلم مطلقًا للإرهاب والتطرف، خلال حواره في برنامج «البيت بيتك»، المُذاع على فضائية «تن».

وأضاف، مُقترحًا ميزانية على المواطن المصري: «المصري مابيهموش حاجة، لو معاه فلوس يصرف 2000 جنيه في اليوم ولو مش معاه يقدر يعيش بـ2 أو 3 جنيه ولا تفرق معاه أي حاجة خالص».

وتابع : «نحن لا نخاف ولن يرهبنا أحد، وعندنا عبقرية المكان والزمان»، مؤكداً أن «الظروف الصعبة التي تبني الأوطان وأمجادها، وتعود الشعوب على الانضواء تحت لواء واحد، الأثر المباشر خسرنا شوية دولارات ولكننا لن نخسر تضامننا وحبنا لوطننا إن شاء الله».

2. «5 جنيه في اليوم»

وخلال لقاء فيفي عبده، في برنامج «90 دقيقة»، المُذاع على فضائية «المحور»، قالت «ممكن نعيش بخمسة جنيه»، مُبررة ذلك بـ «زيادة الأسعار بترجع للتاجر، لإنه بيزود الأسعار، يعني كيلو اللحمة بقى 100 جنيه، المفروض الفقير يأكل إيه بقى، لحم حمير».

وأضافت: «بيخبوا الدولار ويخبوا دقيق العيش، وبتيجى على المواطن في الآخر، الحكومة بتحاول تنخل البلد وتشيل الفسدة، بس مبقاش فيه ضمير وكل حاجة بقت غالية، أول مرة أعرف أن كيلو البامية بـ 10 و15 جنيه، عشان موظف يعمل طبخة لعياله لازم 500 جنيه».

واستكملت: «لازم البلد والناس تحب بعضها زي زمان، كان كل حاجة رخيصة، وفيها ريحة حلوة، النهارده كل الخضار والفاكهة بقى طعمه ريحة ومصبوغ ومرشوش، مكنتش باكل (كريز)، عشان الفقراء، ولو كلته بيبقى مصبوغ كتير، ودلوقتي بقى الكيلو بـ 20 جنيه، الأمراض كثرت بسبب الكيماوي.. حرام عليكم».

وتابعت: «أنا بجرى من الصبح وبيبقى عندى تصوير قدام الكاميرا، وبحط مكياج بيحرق وشي، بتعب في شغلي، الفن والرقص مش سهل، ومحدش بياكل لقمة العيش بالساهل».

ووجهت فيفي في ختام حديثها، التهنئة للمواطنين بمناسبة عيد الفطر، قائلة: «لبسوا عيالكم بدل الضباط تاني وأتمنى الأسعار تنزل والحياة تبقى وردية، ومش معنى إن الأسعار غالية يبقي مش نعيش، وممكن نعيش بـ 5 جنيه! وناكل عيش حاف من غير حاجة».

1. «جنيه في اليوم»

عاطف مخاليف

ومؤخرًا، قال النائب البرلماني، عاطف مخاليف، إن المواطن المصري يستطيع الأكل والشرب خلال يوم كامل بجنيه واحد، وأضاف أثناء مشاركته في برنامج «العاشرة مساءً»: «الناس بتروح تاخد 20 رغيف بجنيه، وده مابيحصلش في أي حتة في الدنيا، والمصري يقدر بنص ولّا جنيه ياكل ويشرب الصبح».

وردّ عليه مقدم البرنامج، وائل الإبراشي، مستغرباً قول النائب إن المواطن من الممكن أن يأكل و يشرب بجنيه، ثم أشار بعدها النائب «يا جماعة إحنا بنقول تقشف يبقى الشعب يتقشف».

آراء الأعضاء

مواضيع مميزة

انشر مواضيع واحصل على ربح فوري